Traume - Lær at håndtere det ved hjælp af psykoterapi

Det er vigtigt at acceptere et traume for at kunne behandle det effektivt. Det kan være en fordel at søge hjælp hos en psykolog, som kan sætte dit traume i perspektiv og tale dig igennem dine oplevelser, så du kan bearbejde dit traume i trygge rammer.

traume

Traume - Lær at håndtere det ved hjælp af psykoterapi

Traumer kan ofte opleves som en efterfølgende chok tilstand, og en psykolog kan derfor hjælpe dig med at se udover oplevelsen og sætte det i en større kontekst.

Hvad er et traume?

Baseret på et psykologisk perspektiv udvikles et traume som en reaktion en person har, når vedkommende konfronteres med overvældende og vanskelige oplevelser, som kan virke uoverskuelige at håndtere. Det omhandler ofte oplevelser af truende karakter, som enten virker som en trussel for vedkommende selv eller andre – både nære bekendtskaber men også fremmede.

Disse oplevelser kan omfatte alt fra seksuelt, følelsesmæssigt eller fysisk misbrug til omsorgssvigt, mobning, alvorlig sygdom og forskrækkelser efter naturkatastrofer.

Med et traume kan du ligeledes udvikle Posttraumatisk Stress (PTSD), som ofte er følgevirkninger af større traumatiske oplevelser af længerevarende perioder.

Symptomer på et traume

Symptomerne er forskelligartede og veksler fra person til person. Alle personer handler og reagerer forskelligt, hvilket også afhænger af det enkelte traume.

Når en person har oplevet et traume, ser man dog ofte at vedkommende kæmper med angst, tillids vanskeligheder, nedtrykthed, træthed, søvnproblemer og en masse negative tanker. Derudover oplever flere hovedpine, som kan føre til andre smerter og ømhed.

Hvis du derfor oplever disse symptomer efter en skælsættende oplevelse, anbefaler vi at du taler med en professionel psykolog. Hos Psychology Group har vi flere kompetente psykoterapeuter, som i mange år har arbejdet med traumer og andre mentale lidelser.

Hvordan behandler man en traumatisk oplevelse?

En behandling af et traume indebærer oparbejdning og bearbejdning af de traumatiske hændelser. Det gøres både med fokus på det følelsesmæssige samt det kognitive. I denne proces søger vi at skabe nye meninger, og vi sætter sammen oplevelsen ind i en større sammenhæng.

Med psykoterapi sætter vi dit traume i en bredere kontekst med henblik på at få dit traume til at indgå i en bredere mening, så det kan falde på plads i dit mentale. Det kræver dog stor tillid til din terapuet, og du skal indvie din psykoterapuet i dit traume og dine tanker herom. Det sker med fordel indenfor de første par sessioner.

Hvert traume er forskelligt og opleves og bearbejdes forskelligt, og med en behandling hos Psychology Group ser vi på dine behov og dit tempo, og vi tilpasser forløbet og behandlingen specielt til dig og dit traume.

Du kan altid kontakte os, hvis du har oplevet et traume, som du ønsker at bearbejde. Vi har mange års erfaring og veluddannede psyterapueter, som står klar til at hjælpe dig. Vi står også klar til at besvare eventuelle spørgsmål om symptomer eller et forløb hos en psykoterapeut.

Du kan kontakte os på telefonnummeret: +45 31 20 23 21, på mail: kontakt@psykologerne-koebenhavn.dk eller gennem vores kontaktformular.